Metāla valoda rotās
Rotu mākslinieki gredzenus, kaklarotas, sprādzes, auskarus, aproču pogas, kaklasaišu piespraudes darina no metāla, kas ar savu krāsu un atspīdumu dažādībām padara neatkārtojamu jebkuru juvelierisku darbu. Ar formu un ornamentu oriģinalitāti izceļas metālmākslinieka Ginta Strēļa darinātās rotas, tajās arī ietverta filozofiska simbolika, ļaujot vaļu katra fantāzijai un asociācijām.

Metālu rotaslietās pieņemts bieži vien kombinēt ar dažādiem akmeņiem, mamuta ilkņiem, akmeņiem un stiklu, kā arī īpaši apstrādātu ādu. Rotu mākslinieki savās kompozīcijās izmanto sudrabu, zeltu, kā arī iedzīvina dažādus dārgakmeņus, pusdārgakmeņus un rotu akmeņus. Vislielākā māksliniece ir pati daba, atzīst rotkaļi, un mākslinieks ir tikai kā instruments, kurš ar savu talantu un meistarīgās rokas pieskārienu atdzīvina šos dabas materiālus. Ar rotaslietām apliecinām savu individualitāti. Mākslas un dziļas simbolikas valodā grezna un dārga rotaslieta var stāstīt par tās valkātājas iekšējo būtību, kā veltījums tā var būt īpaša dāvana ļoti tuvam cilvēkam. Rotas arī pasargājot no ļaunas acs, nelaimes vai likteņa triecieniem – tāda bijusi to pirmatnējā funkcija. Rotu ekskluzivitāte slēpjas oriģinalitātē, izceļot tikpat neordināras personības tēlu, bagātinot valkātāju gan vizuāli, gan enerģētiski. Īpašs darbs ir arī laulības gredzeni, kas, meistara darināti, kļūst ļoti personiski, simboliski stāsta par pāra satikšanos vai kopējiem centieniem. Tie mēdz ietvert tautiskus ornamentus, horoskopa zīmes un veiksmes simbolus, bet var būt arī kā izkalti, nevienmērīgi, robusti, atgādinot arheoloģiskas rotas. Kāds turīgs pāris katru nodzīvoto gadu atzīmējot ar jauna briljantiņa iestrādāšanu gredzenos. Tradicionāli iekšpusē iegravē sava partnera vārdu vai iniciāļus un kāzu datumu vai arī mīlestības solījumu, tikšanās datumu. Visbiežāk izmantotais materiāls ir zelts, kas ir arī izturīgāks. Sudraba gredzenus pēc daudziem laulības gadiem var nākties pat vēlreiz darināt, tik ļoti nodiluši. Taču laulībām ir gatavoti arī bronzas gredzeni, par spīti tam, ka rota atstāj pēdas uz pirksta un nav izturīga. Jau kopš bērnības Gints Strēlis gribējis kļūt par rotu mākslinieku, nu viņš ir arī paaudžu darba turpinātājs. Savukārt dzīvesbiedre Sandra veido skulpturālus gleznojumus uz ādas, daži miniatūrie mākslas darbi ietverti Ginta radītajās sudraba rotās. Ginta Strēļa darinātās rotas bieži iegādājas ārzemnieki. Nesen viņa amuletu un rotu kolekcijas bija sakārtotas trīs tēmās – „Zīmes”, „Jūra” un „Liedags”, kuru nosaukumi arī raisīja attiecīgas asociācijas. Ginta Strēļa roku darbs ir arī īpaša godalga – taurenis, kas ar krāsu segmentiem spārnos vēsta pavasari, to saņēmuši labākie Latvijas veterinārārsti.
← atpakaļ
Galerija
 
Reklāma
latmet © 2009 created by dp